Bridge over the River Kwai

29 december 2016 - Cha-am, Thailand

Het plan was om dinsdag naar het HellFire Pass Memorial Museum te gaan, maar helaas dat was nog gesloten. Noodgedwongen hebben we de volgorde veranderd en zijn naar de brug over de River Kwai gegaan. Helaas was deze trieste plek veranderd in een waar toeristisch oord. We hebben over de brug gelopen en heel toevallig kwam de trein er ook aan. Daarna naar het Kanchanaburi War Cemetery gereden waar ongeveer 2000 Nederlandse militairen begraven liggen.

De volgende dag woensdag de 28e toch weer naar het HellFire Pass Museum dat nu wel open was. We hebben daar een deel van de spoorlijn gelopen tot de zogenaamde Hell Fire Pass. Restanten van de bielzen lagen er nog en verder veel herinneringen aan de slac htoffers die gewerkt hebben aan de spoorlijn. In twee jaar tijd is er 415 kilometer spoorlijn aangelegd. En dat heeft aan honderdduizend dwangarbeiders het leven gekost. Militairen en vooral veel burgers uit de omringende landen....een ware hel op aarde.

We hadden besloten de lange rit tot Mae Sot in tweeën te delen. We hebben overnacht in een hotel in Kamphaeng Phet aan de Ping rivier. Na 5 uur vonden we het welletjes.

Donderdag de 29e hebben we de oude stad, met prachtige tempels en Boeddha's, bezocht en zijn vervolgens doorgereden naar Mae Sot. Een prachtige rit door de bergen van ongeveer 2 uur. Aangekomen bij het heerlijke huis van Niki hebben we ons geïnstalleerd voor 1 nacht.

Reinier, Niki en Neung hebben de omgeving van Mae Sot verkend, waaronder een kort oversteek naar Myanmar.

Helaas is deze reislogger te omslachtig om foto's bij het verhaal te plaatsen. Vandaar dat we binnenkort overstappen naar een gemakkelijkere manier om onze verhalen en foto's met jullie te delen.

1. Wilis:
    29 december 2016
    Top hoor weer dit te lezen